BLOG

Een B2B-webshop: waar moet je op letten? 

Webshops zijn er al lang niet alleen meer voor de B2C markt. Ook in de zakelijke markt wordt er steeds meer online verkocht. Denk aan grondstoffen, onderdelen van machines of services.  

Wil je weten hoe jij je businessmodel kunt uitbreiden? Lees dan snel verder.  

B2B webshop

In de blog wordt meer uitleg gegeven over: 

  • De verschillen in B2C en B2B e-commerce 
  • De voordelen van een B2B webshop 
  • De aandachtspunten voor een B2B webshop 

 

De verschillen in B2C en B2B e-commerce? 

Het grootste verschil tussen B2C en B2B aankopen is natuurlijk dat consumenten niet voor zichzelf online aankopen doen, maar voor hun eigen bedrijf of het bedrijf waar ze werken. Dit kan zijn door de Inkoper van een bedrijf, maar ook andere afdelingen en werknemers zullen aankopen doen voor het bedrijf. 

Zakelijke orders zijn vaak grotere orders dan je bij B2C tegenkomt. Dit kan te maken hebben met voorraadbeheer, maar ook met klantorders waarvoor bestelde materialen/producten bestemd zijn. 

Het zoekproces verloopt ook op een andere manier.  Een consument zoekt op product of merk en zakelijk wordt er vaker gezocht op artikelnummers of EAN.  

Qua prijzen worden er vaker klantkortingen toegepast in een B2B webshop. Deze zijn ontstaan uit het bestelgedrag en prijsafspraken die gemaakt zijn.  

B2B klanten hebben dus een andere benadering nodig dan B2C klanten. Een goede webshop kan daarbij helpen.  

 

De voordelen van een B2B webshop?  

De business gaat goed, waarom zou ik dan online gaan verkopen?  

Deze redenen kunnen je helpen om een besluit te nemen om ook online te gaan verkopen:  

  • Nieuwe markten aanboren: je beperkt jezelf niet langer tot de omgeving van je fysieke winkel, maar je kunt nu ook nationale én internationale markten aanboren.  
  • 24/7 open: geen last meer van openingstijden. Zakelijke klanten kunnen nu ook shoppen wanneer het hen uitkomt. Met een B2B-webshop kunnen klanten altijd in jouw winkel/groothandel terecht.  
  • Data: Je krijgt inzicht in het koopgedrag van jouw klanten. Hoe hebben ze de webshop gevonden? Hoe bestellen ze? Welke producten leggen ze in hun winkelmandje maar rekenen ze niet af? Deze dat helpt je diverse processen te doorgronden en te optimaliseren.  
  • Efficiency: Door te digitaliseren en processen te automatiseren heb je minder sales medewerkers nodig. De klant kan nu immers zelf een bestelling plaatsen, zonder daarvoor eerst met een medewerker te spreken. Ook het verzendproces kan veel efficiënter, waardoor je meer tijd en geld overhoudt.  

De aandachtspunten voor een B2B webshop?  

De klantreis oftewel customer journey 

De customer journey van B2B klanten is anders dan die van B2C klanten. Het bevat meer stappen en is daarom complexer waardoor het langer duurt. Een B2B klant heeft vaak eerst persoonlijk contact om bepaalde afspraken te maken over offertes en facturen. Ook productdetails moeten goed duidelijk zijn voordat er overgegaan kan worden op kopen.  

Het is daarom belangrijk om de klantreis  goed uit te werken en dit proces ook naar online te vertalen.  

Het design 

De shopervaring van een consument tegenover een zakelijke klant verschilt ook. Een B2B webshop heeft een focus om B2B klanten zo goed mogelijk te informeren over de producten en houden rekening met personalisatie. Prijzen worden meestal niet weergegeven voor nieuwe klanten. Bestaande B2B klanten kunnen ze vaak zien in hun persoonlijke klantprofiel. Een speciaal platform waar klanten kunnen inloggen is daarom onmisbaar.  

Klantspecifieke prijzen en kortingen 

In de B2B zijn er vaak klantspecifieke prijzen en kortingen. Je kunt hierdoor aantrekkelijke aanbiedingen te doen die jou onderscheiden van de concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan gratis verzending aanbieden voor bestellingen boven een bepaald bedrag of aantal, of een korting toepassen op de totaalprijs bij een bepaald volume. Andere mogelijkheden zijn het toevoegen van een gratis product bij een bepaald aantal artikelen of bij een bestelling van een bepaalde winkelwagenwaarde.  

Kortingen kunnen zorgen dat klanten herhaalaankopen doen, waardoor je ook meer bekendheid genereert.  

Gegevens verzamelen en evalueren 

Meten is weten! De data die je uit je online verkopen haalt zijn belangrijk. Welke producten verkopen het beste of juist het slechtst. Met deze gegevens kun je gaan sturen en acties uitzetten zodat je niet met voorraad blijft zitten.  

Ook is het meten van het gedrag van je websitebezoekers belangrijk. Met Lightspeed eCom heb je daarnaast de mogelijkheid om gegevens te verzamelen over het gedrag van je websitebezoekers. Google Analytics is eenvoudig te integreren met je webshop zodat je altijd een overzicht hebt van de prestaties van je website. Door te integreren met Google kun je meer te weten komen over de demografie van je bezoekers, hoe ze op je webshop zijn gekomen en welke pagina’s van je webshop ze het meest bezoeken. Dit is vooral handig voor marketing- en SEO-doeleinden.  

Er komen dus best wat zaken kijken bij het inrichten van een goede B2B webwinkel.  

Heb jij hier vragen over of hulp bij nodig? Lightspeed kan je hierbij helpen!  

Lightspeed logo

Lightspeed

LIGHTSPEED WAKKERT WERELDWIJD ONDERNEMINGEN AAN
Ons complete ondernemersplatform stelt wereldwijd ondernemers in staat om te vereenvoudigen, op te schalen en een uitzonderlijke klantervaring te bieden.