WEBINAR

5 Quick wins om sales te verhogen via webinars 

Vorig jaar bevatte de verkoop via webinars en livestream 30% van alle sales. Maar hoe verkoop je jouw product in een webinar? Hier zijn 5 snelle manieren om de verkoop in een webinar te stimuleren. 

1. Schaarste marketing 

Kijkers hechten een hogere waarde aan producten waar veel vraag naar is, maar die moeilijk te krijgen zijn. Het bewust maken van de schaarste leidt tot snellere conversies. 

In marketing wordt deze beïnvloedingstechniek schaarste genoemd. 

Je brengt de kijker op de hoogte van je product of dienst door tools in te zetten. Een voorbeeld hiervan is de call to action: CTA. Je maakt je CTA met berichten die op maat geschreven zijn voor de doelgroep. Door deze persoonlijke aanpak creëer je herkenning bij de doelgroep wat leidt tot snellere conversies. Stel: je doelgroep behoort tot Gen Z of digitale marketeers gebruik dan teksten als "bekend van op TikTok" in je CTA. 

Schaarste creëren zorgt voor een fenomeen genaamd FOMO (fear of missing out). De kans op het mislopen van de aanbieding zal kijkers aanmoedigen om sneller te kopen. 

2. Integreer je sociale media kanalen 

Niet alle webinar presentatoren linken hun social media kanalen tijdens het webinar of na het webinar op de salespagina. 

Gebroken links, inactieve accounts of helemaal geen salespagina kunnen onprofessioneel overkomen op potentiële klanten en werken je tegen in het opbouwen van vertrouwen met je klanten. 

Sociale mediamarketing kan hier goed bij helpen, om de relatie met je kijkers op te bouwen. Social media biedt jouw doelgroep een plek om meer details over je producten te vinden en vergroot tegelijkertijd de merkloyaliteit. 

Een aantal tips om actief te blijven op social media zijn: 

  • Plaats een bericht op LinkedIn dat je net je webinar hebt afgerond 
  • Plaats een mini-videoserie van 30 seconden waarin je waardevolle kernpunten gebruikt uit de replay van je webinar op LinkedIn. 
  • En vergeet niet je social media kanalen te delen tijdens je webinar! 

3. Zorg voor live support 

Kijkers kunnen heel snel beslissingen nemen als het gaat om e-commerce. 

Als ze onzeker zijn over een bepaald aspect van een product, dan is de kans kleiner dat ze tot aankoop overgaan. Zorg dus dat jouw webinar de antwoorden geeft waar ze naar op zoek zijn. Anders ben je de kijkers kwijt en zullen ze de antwoorden elders zoeken. 

Kijkers willen niet dagen op een reactie van je wachten als ze zien dat je live bent. Een live chat tijdens het webinar is de ideale oplossing hiervoor. Nodig iemand van het team uit om als moderator de vragen van de kijkers te tijdens het webinar te beantwoorden. 

Wil je een interactieve webinar? Laat de moderator de meest gestelde vragen meteen doorspelen naar de presentator. Gegarandeerd bonuspunten!  

4. Toon sociale bewijskracht 

Wil je kijkers net dat laatste zetje geven om te vertrouwen en tot aankoop over te gaan? Dan is social proofing de techniek voor jou. 

Dit doe je door niet alleen te focussen op je merk, maar laat ook zien hoe nuttig of effectief het product is. Dit kan door gebruiker gegenereerde content te creëren die laat zien hoe klanten je product kunnen gebruiken. 

Identificeer de grootste pijnpunten van je doelgroep. Dit kan heel makkelijk met een Google search. Zoek op "grootste uitdagingen voor [jouw doelgroep]". Bijvoorbeeld, als je doelgroep HR-managers is, kan je zoeken op "grootste uitdagingen voor HR-managers". 

5. Elimineer de angst voor Webinar aanbiedingen 

In de afgelopen jaren hebben veel mensen Zoom-moeheid gekregen. Vooral in de B2B-industrie zijn dagen gevuld met veel videovergaderingen. 

Deze mensen kunnen last hebben van webinar-aanbieding-angst. 

Ze kunnen zich niet concentreren op het verhaal, want ze weten gewoon dat er een aanbieding aankomt. Elimineer dit door je aanbod er meteen in te gooien. Leg uit dat het daarna tijd is voor de echte waarde en dat je aan het eind het aanbod nog een keer laat zien. 

Dit geeft de kijkers meer inzicht en je toont respect vanuit jouw kant voor hun tijd. 

Samenvatting  

Iedereen kan online producten of diensten verkopen via live webinars. Het maakt niet uit of je in de B2C of B2B industrie werkt. 

Vergeet niet om je copywriting te optimaliseren in interacties en wees voorbereid op social proofing. Op deze manier kan je het vertrouwen opbouwen, wat leidt tot dat een toename in de verkoop. 

Wil jij meer weten over webinars geven? WebinarGeek is specialist in webinarsoftware.  

WebinarGeek

WebinarGeek

WEBINAR SOFTWARE DIE VOOR JOU WERKT
Creëer, host, promoot en analyseer de impact van je webinars - alles met de gebruiksvriendelijke webinar software van WebinarGeek.