Label

Ben jij bekend met de API-limieten van jouw software?

Help mijn software koppeling werkt niet meer!

API’s (Application Programming Interfaces) zijn een cruciaal onderdeel van de moderne software infrastructuur. API's stellen softwaretoepassingen in staat om met elkaar te communiceren en gegevens uit te wisselen, waardoor er meer mogelijkheden ontstaan voor het koppelen van bepaalde software aan elkaar.

Hoewel API's grote voordelen bieden, kunnen ze ook hun beperkingen hebben. Een voorbeeld hiervan zijn API-limieten, die kunnen voorkomen dat een softwareoplossing  of integratie correct werkt. Een ware ‘doorn in het oog’, die helaas pas vaak tevoorschijn komt als je de software in bezit hebt en dit kan zorgen voor veel frustratie.

Idealiter ben je hier natuurlijk van op de hoogte voordat je nieuwe software implementeert, maar soms kom je er gaandeweg gewoon achter. Of, past de softwareleverancier het limiet aan, waardoor jij ineens merkt dat de performance niet meer is zoals voorheen. Je valt dan letterlijk net buiten de boot, terwijl je dacht alles op de rit te hebben.

Wat zijn API-limieten?

API-limieten zijn beperkingen op het gebruik van een bepaalde API. Deze limieten kunnen verschillende vormen aannemen, waaronder:

Aantal API-aanroepen per tijdsperiode: Een API-limiet kan bijvoorbeeld bepalen dat je maar een bepaald aantal aanroepen per uur, dag of maand mag doen.

Aantal resultaten per aanroep: Een API-limiet kan ook het aantal resultaten beperken dat je per aanroep mag ophalen.

Snelheidslimieten: Sommige API's beperken de snelheid waarmee je aanroepen kunt doen. Dit wordt vaak gedaan om overbelasting van de API te voorkomen.

Wie hebben er API-limieten?

Veel SaaS leveranciers maken gebruik van API-limieten. Van grote ERP-leveranciers tot de bekende Amerikaanse CRM oplossingen. Praktisch hebben ze bijna allemaal wel een, alleen is het meer de vraag of jouw bedrijfsprocessen passen in de limieten die zij opstellen.

Waarom zijn API-limieten nodig?

API-limieten kunnen nodig zijn om verschillende redenen. Ten eerste kunnen ze helpen voorkomen dat een API overbelast raakt en daardoor niet meer functioneert. Door het aantal aanroepen te beperken, kan de API-server zijn bronnen efficiënter gebruiken en kunnen gebruikers betere prestaties verwachten.

Daarnaast kunnen API-limieten ook helpen om de beveiliging te verbeteren. Door het aantal aanroepen te beperken, kunnen aanvallen zoals Denial-of-Service (DoS) worden voorkomen, waarbij een aanvaller de API-server overbelast en daardoor de service voor andere gebruikers blokkeert.

Help, ik heb last van een API-limiet! En nu?

Meestal merken wij bij onze klanten dat ze ons bellen dat ‘een integratie niet meer werkt’. Het eerste wij nalopen is de melding, die bijvoorbeeld uitwijst dat het een API-limiet betreft. In sommige gevallen kunnen we de integratie nader bekijken om deze bijvoorbeeld aan te passen, zodat het niet buiten enige limieten valt. Helaas zien wij ook steeds vaker dat limieten pas pijnlijk zichtbaar worden na de implementatie en tijdens livegang. Of, als de onderneming begint te groeien en hierdoor limieten overschreden worden.

Voorbeeld: eerder dit jaar werden wij benaderd door een partij die nogal gefrustreerd was over het constant ‘uitvallen’ van de integratie tussen hun webshop, kassa- en ERP-systeem.  Tijdens een consultancy call vroeg ik naar de ambities van de desbetreffende partij. Zij waren in korte tijd enorm gegroeid en hadden daarnaast ook internationale ambities. De huidige softwarepakketten waren jaren geleden aangeschaft toen het nog een ‘zolderkamer idee’ was. Het was overduidelijk dat deze partij A) de pakketten ontgroeid was en dat zij B), met de internationale ambitie in het achterhoofd, goed moesten kijken naar hun eigen architectuur. Uiteraard niet hetgeen je wilt horen, maar wel ontzettend belangrijk.

In de huidige situatie werden sommige orders niet doorgeschoten van het ene naar het andere systeem, wat zorgde voor ontevreden klanten en fouten in de voorraden.

Op die manier kan een API-limiet je veel kopzorgen bezorgen. Laat je daarom vooraf altijd goed informeren over de keuze die je wilt maken en toets je huidige behoefte ook aan de ambitie over vijf jaar.

Weprocess logo lichtblauw

Weprocess

JOUW NAVIGATOR IN SOFTWARE
Dit artikel is geschreven door Weprocess. Heb jij hulp nodig bij jouw IT project? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in om jouw uitdaging te bespreken.
  • Join our mission!

    Word community member.

    Wij geloven in transparante, schaalbare digitalisering met software die aansluit bij de echte behoeftes van het MKB. Die het vraagstuk van de klant oplost, efficiënt geïmplementeerd kan worden en belangrijker nog, zorgen voor tevreden gebruikers. Samen begeleiden we het MKB in de overgang van traditioneel naar toekomstbestendig. Doe je met ons mee?